Pavlova cestovatelská stránka

Rok 2001

Fagaraš

V roce 2001 jsme s nejstarší dcerou Janou vyrazili poprvé do Rumunska. Dopravu tam i zpět jsme nechali na Karpatském expresu (CK Jenda). Z Oradey jsme jeli vlakem do Brasova, odtud autobusem do Branu. Hrad (s Drakulou nemá nic společného) se nám docela líbil. Odtud jsme přejeli autobusem do Zarnesti a vyrazili na Piatra Craiului. Spali jsme na chatě Curmatura a odtud si prošli okolní vrcholy a kus hřebene. To bylo moc pěkné. Potom jsme přejeli autobusem a koňským povozem pod Fagaraš. Cesta na hřeben byla poměrně tvrdší, ale nahoře nám přálo počasí až po Moldoveanu. Tak jsme hřeben nedokončili a sestoupili dolů.

1,2.den 12-13.8.2001

Autobus Brno-Oradea, v Oradei ve 2 hod.ráno. Vlakem Oradea - Cluj Napuca - Brasov potom autobusem do Branu. Únavná cesta, kemp v Brasově; hnusní taxikáři a žebrálisti. Noc: na louce pod Drakulovým hradem.

3.den úterý 14.8.2001

Ráno si prohlížíme Bran (zámek pro milovníky kachláčů a dřeva). Odjíždíme autobusem do Zarnestí, autem ke cabaně Ziului, procházíme krásnou soutěsku Prapastile Zarnestilor, po modré značce strmě stoupáme na c. Curmaturu (inovátorská cesta korytem potoka mimo značku). Noc pod curmaturou.

P.S. otravují prasata, krávy divně hýkají.

4.den středa 15.8.2001

Konečně hory: výšlap polehku na Turanu (1923) z 1460-některé exponované kamzičí úseky s lanem (krátký výšlap sutí mimo značku, hřebenovka (vpravo úá-1m-vlevo húúúúúú), přes Virful Padina Papúa Auscutit (2136)-čučorietky, houby praváci, sestup na Čurimuru, (přidal se pes) pravidlo hor (a Vysočiny na kole):chceš-li 100m vylézt ,musíš 50 sestoupit. Vydařený den

P.S. taťka pochopil význam "hodit řeč"(viz. pes)

5.den čtvrtek 16.8.2001

Ráno vyrážíme na Piatra Mica(1816)- potkáváme terénkózy(kamzíky pozn.překl.)! A u stanu se nám pasou koně a krávy, jdou po nás brhlíci- divní malí ptáčci (četli Vinetua). Při sestupu do Prapastile (820)-jsme našli bibli. Noc: u potoka (u pramene Botorok)-pitná voda z široka daleka.

6.den pátek 17.8.2001

Ráno: nákup v Zarnesti, stopem přejíždíme do Plaiu Foli (zadarmo-hodní), potom stop žebřiňákem do Rudarity. Potkáváme skupinku Poláků, nabízí čaj. Výstupujeme nepříliš značeným lesem o 1000m (1 hutná ztráta značky). Noc: pod kopcem(1883):borůvky!, hmyz, taťka mi zatajil medvěda.

7.den sobota 18.8.2001

Ráno: taťkův čuch nás zavedl na značku, nabrali jsme vodu a pak potkali 57 izvorů (pramenů) Noc: sedlo (2200m)-hustý informativní i zábavný pokec s dvěma Čechy (vojenský ohoz).

8.den neděle 19.8.2001

Ráno: útok brhlíků (špatně odhadli útočné síly chachá!). Nefotila jsem (aúú) ovečky a psy co nám chrundlali u stanu. Pokračujeme pochodem z izvoru (pramenu) a kolem refugiu (chatka - úkryt) do kopce. na travnaté louce potkáváme čechy z našeho autobusu. Noc: sedlo u izvoru (spánek). Fouká.

9. den pondělí 20.8.2001

Ráno: U pramene u sedla se po dlouhé době myjeme, cesta vede přes x sedel (krizový kopec), přicházíme pod Moldaveanou (2544). Po 5s v do refugiu slejvák. Do 1 refugiu (malé cihlové chatky) se v krizi vejde i 30 lidí. Rumun-lehce napitý a duchem povadlý otevřel nohou zahřebíkovaný okno-taťka naštván rozhodne: odcházíme. Noc: pod refugiu mezi skalami nad jezírkem, zima a vítr.

10.den úterý 21.8.2001

Ráno: v noci padaly hvězdy , výstup na Moldaveanu, z vrchu nám ovce s bačou rozežírají batoh (fofrem dolů - nic nechybí), odpoledne se horší počasí. Noc: za deště postavený stan 1 údolí před sestupem na chatu Valea Simbetei. Zpívající bača a ovce (hráli jsme si na baču) při dešti ve stanu nám harašilo.

11.den středa 22.8.2001

Ráno: budí nás oslíci, sušíme (bača vedl výpravu). Sbíháme do Valey Simbetei, pereme (nabíráme 3kg šutrů domů) - larvíme se. Noc: naproti horské službě v údolí pod sedlem.

12.den čtvrtek 23.8.2001

Ráno: seběh od horské služby k Popasni Simbetei (prší), jen co vykuklo slunko - návštěva poutního místa Popasni Simbetei- zdobený klášter (úžasná kaple, krásné nové fresky), ukradli mi nepálky (taťka se kusan vrací, jestli jsem je nevytratila) prší. Noc: za potokem u kláštení silnice. Civilizace je hnusná.

13.den pátek 24.8.2001

Ráno: déšť, prcháme stopem do Voily (vlak)-(CK Chrudim nás nechtěl vzít do Zarnesti nechápu proč) stop za 100.000 do Brasova-pokus o nákupy (Aladin), vyrážíme za památkami-Black church-krásná katedrála, na náměstí se chystá bigbítový koncert. Problémy s ubytováním, rezignujeme, odjíždíme do Zarnesti vlakem. Kde to známe. Noc: u Botoroku za potokem

¨

14.,15 den 25.-26.8.2001

Ráno: vlakem do Brasova, odtud přes půl Rumunska do Oradey a autobus CK Jenda do Brna (takovej vzduch jako byl v autobuse by porazil vola). Mnohem horší je cesta z Brna do Jihlavy v 30°C,stojíme, vodu na umytí jsme neviděli 14 dní a držíme se s rukama nahoře. Všem co tam jeli se omlouvám.